Peristiwa Ajaib yang Mengiringi Kelahiran Rasulullah

Kelahiran Muhammad shallallahu' alaihi wa sallam merupakan anugerah besar. 40 tahun kemudian, Baginda diutus menjadi Rasulullah yang bukan hanya menyelamatkan Semenanjung Arab dari kejahiliyahan, tetapi juga menerangi seluruh dunia dengan Dinul Islam.
Tanda-tanda bahawa beliau adalah pilihan Allah telah kelihatan sejak Baginda lahir. Sekurang-kurangnya, ada 5 peristiwa ajaib yang mengiringi kelahiran Baginda Rasulullah SAW:

1 . Kemusnahan Pasukan Bergajah
Tahun kelahiran Rasulullah dikenali sebagai Tahun Gajah. Sebab, 50 hari menjelang Baginda dilahirkan berlaku persitiwa ajaib. Kaabah diselamatkan Allah dari serbuan pasukan gajah.
Abrahah Ash Shabbah Al Habsi, gabenor Yaman telah membina gereja sangat besar di Shan'a. Dia berharap orang-orang Arab yang biasa mengerjakan haji ke Mekah akan mengalihkan perhatiannya ke sana. Tetapi gereja itu tidak mengusik daya tarikan masyarakat Arab terhadap Kaabah.
Abrahah bertambah marah ketika ada seseorang dari Bani Kinanah yang melumuri pusat kiblat gereja dengan najis. Dia kemudian menghimpunkan enam puluh ribu pasukan. Sebagai kenderaan, dia memilih gajah yang paling besar. Sebahagian pasukannya menunggang gajah sehingga dikenali sebagai pasukan bergajah.
Setibanya di Wadi Muhasshir, antara Muzdalifah dan Mina, tiba-tiba gajahnya menderum. Tidak mahu bangun bergerak ke arah Kaabah. Jika diarahkan ke arah lain, gajah itu mahu bergerak. Tetapi jika diarahkan semula ke Kaabah, gajah itu menderum lagi.

Dalam keadaan demikian, Allah menghantar burung-burung Ababil yang menjatuhkan batu-batu panas menghancurkan mereka. Maka, selamatlah Kaabah dan tahun itu disebut sebagai tahun gajah.
2 . Keluarnya Cahaya saat Rasulullah Dilahirkan
Seluruh ulama sepakat bahawa Rasulullah dilahirkan pada hari Isnin bulan Rabi'ul Awal tahun Gajah. Namun mengenai tarikh berapa ada perbezaan pendapat.

Majoriti ulama berpendapat tarikh 12 Rabi'ul Awal. Sedangkan sebahagian ulama termasuk Syaikh Shafiyurrahman Al Mubarakfury berpendapat tarikh 9 Rabi'ul Awal.
Pada hari kelahiran Rasulullah berlaku pelbagai peristiwa ajaib. Di antaranya adalah keluarnya cahaya dari jalan kelahiran Rasulullah hingga menyinari istana-istana di Syam.
"Setelah bayiku keluar, aku melihat ada cahaya yang keluar dari rahimku, menyinari istana-istana di Syam," kata ibunda Rasulullah, Aminah seperti diriwayatkan Ibnu Sa'ad dan dinukil Syaikh Shafiyurrahman Al Mubarakfury.
Menurut penulis Sirah Nabawiyah Rahiqul Makhtum ini, Imam Ahmad juga meriwayatkan dari Al Arbadh bin Sariyah yang isinya sama dengan perkataan tersebut.
3 . Kejatuhan 10 Balkoni Istana Kisra
4 . Padamnya Api yang Biasa Disembah Orang-orang Majusi
5 . Runtuhnya beberapa Gereja di Sekitar Buhairah
Peristiwa ke 3 hingga ke 5 ini diriwayatkan oleh Al Baihaqi. "Sekalipun tidak diiktiraf oleh Muhammad Al Ghazali," kata Al Mubarakfury. Muhammad Al Ghazali adalah ulama Mesir penulis kitab Fiqhus Sirah. Wallahu a'lam bissawab. 
Maraji ' :
1 . Sirah Nabawiyah Rahiqul Makhtum karya Syaikh Shafiyurrahman Al Mubarakfury
 
2 . Sejarah Penuh Rasulullah karya Syaikh Muhammad Ali Ash Shalabi
 
Sumber Berita Dari Blog Detik Islam

No comments:

Post a Comment