Tak Akui Rejim Kudeta Mesir, 122 Negara Keluar Sidang Menteri Luar

Suasana kosong ketika sambutan menteri-menteri luar rejim kudeta Mesir, Nabil Fahmi, di sidang Majlis Umum PBB pada 16 hingga 26 Oktober ini menjadi perbincangan ramai warga Mesir.

Ketika Nabil menyampaikan ucapan aluannya, terlihat banyak sekali kerusi perwakilan negara yang kosong. Ada 122 perwakilan negara yang tidak mengikuti sidang tersebut.

Oleh karenanya, Nabil hanya menyampaikan aluannya di hadapan beberapa kerat negara yang tersisa di ruangan sidang. Kebanyakan negara itu adalah negara-negara yang mendukung kudeta. Di antaranya Saudi, Iran, Israel, Emirat, Kuwait, Syria, Benin, Togo, Gambia, dan Croatia.

Suasana ini jelas sangat berbeza ketika dalam kesempatan yang sama pada tahun 2012 lalu, Presiden Mursi yang juga mengetuai rombongan delegasi Mesir berpidato di Majelis Umum PBB yang dihadiri dari pelbagai negara.

Beliau mendapat sambutan yang sangat hangat dari para perwakilan berbagai negara. Bahkan tercatat tidak ada satu pun negara yang tidak hadir dalam sidang pembacaan aluan Presiden Mursi saat itu. -islamedia


Sumber Berita Dari Blog Kelab Greenboc

No comments:

Post a Comment